Crash test - Fiat Multipla 2001

 

Ochrana:            dobrá           dostačující            mezní

                         slabá             nedostačující

 

 

HODNOCENÍ

čelní

boční

celkově

hvězdy

body

%

body

%

body

%

řidič, spolujezdec

3 b

19 %

16 b

89 %

19 b

53 %

Chodci

 

13 b

36 %

 

Fiat se na základě prvních bezpečnostních testů Multiply rozhodl, že v tomto voze provede značné bezpečnostní úpravy. Vylepšená Multipla se však nedostane do prodeje dříve než koncem tohoto roku. Proto také Euro NCAP nyní zveřejnilo výsledky prvních bezpečnostních testů a testy vylepšené Multiply budou následovat později.
       Nemodifikovaná Multipla nedopadla dobře v testech čelního nárazu. Při bočním nárazu si vedla vcelku dobře vzhledem k tomu, že postrádá boční airbagy. Ochrana dětí v bezpečnostních sedačkách byla dobrá, ačkoli bezpečnostní pás během nárazu sklouznul z ramene dítěte, což by mohlo způsobit problémy.

Čelní náraz
       Zklamáním byla struktura Multiply. Příliš tvrdé struktury pod přístrojovou deskou mohou způsobit zranění kolen a horní části stehen. Řidičova hlava narazila na volant a podpěra připevňující přístrojovou desku se uvolnila ze sloupku dveří. Tříbodové bezpečnostní pásy, které poskytují lepší ochranu než jen klínový pás se u Multiply nachází i na středovém sedadle vpředu i vzadu. Airbag u spolujezdce je dimenzován pro ochranu jak spolujezdce, tak i cestujícího na prostředním předním sedadle.

Boční náraz
       Při bočním nárazu dopadla Multipla kupodivu dobře a to i přesto, že nebyla vybavena okenním ani bočním airbagem. Tento výsledek však může být vylepšen vzájemným působením mezi testovacím panákem a sedadlem oproti výsledku při osazení člověkem.

Ochrana dětí
       Součástí standardní výbavy je airbag spolujezdce, který však může být nebezpečný jestliže proti němu umístíme dětskou sedačku s orientací proti směru jízdy. Výstražný štítek varující před tímto nebezpečím je sice umístěn v zorném poli cestujících, ale neupozorňuje na možné riziko vážného zranění až smrti dítěte při jeho ignorování. Multipla je vybavena i možností vypnutí tohoto airbagu, ale instrukce o jeho užití jsou poněkud zmatené. Nesprávné užívání tak může být katastrofální. Pro testy byla vybrána dětská sedačka s názvem Lineaccessori Kiddy 2000. Ramenní část bezpečnostního pásu pro dospělé, kterým je uchycena dětská sedačka, při nárazu sklouzla, co má za následek snížení funkčnosti a tedy i ochrany.

Ochrana chodců
       Výsledky v této části pokusů jsou průměrné pro tento typ vozu. Nárazník a přední část vozu nezískaly žádné kladné body.

Historie modelu a bezpečnostní výbava
       Modelový rok 2001 je vybaven dvojicí čelních airbagů, předními bezpečnostními pásy s napínači, tříbodovým zadním středovým pásem a ABS. Boční airbagy jsou součástí nadstandardní výbavy za příplatek.

Fotografie:

Přehled vozů, které prošly crash-testy

Výsledky všech nárazových testů, které se uskutečnily od roku 1996 až do současnosti

MINI MPV

Model

rok testu

čelní a boční náraz

bezpečnost chodců

ochrana dětí

Seat Altea

2004

5

3

4

Toyota Corolla Verso

2004

5

2

4

Renault Scénic

2003

5

2

3

VW Touran

2003

5

3

 

Ford Focus C-Max

2003

4

2

4

Honda FR-V

2004

4

3

3

Renault Kangoo

2003

4

1

2

Ford Fusion

2003

4

2

 
Mercedes Vaneo

2003

4

2

 
Citroën Picasso

2001

4

2*

 
Mitsubishi Space Star

2001

4

2*

 
Nissan Almera Tino

2001

4

2*

 
Renault Scénic

2001

4

2*

 
Opel Meriva

2003

4

1

 
Fiat Dobló

2004

3

1

4

Mazda Premacy

2001

3

3*

 
Fiat Multipla

2001

3

2*

 
Opel Zafira

2001

3

2*

 
Chrysler PT Cruiser

2002

3

1

 

*crashtasty podle metodiky testovaní bezpečnosti chodců platné do roku 2002

Ochrana dětí ve voze se začala testovat v roce 2003

Video:

* krátký záznam